Een intense maar vooral boeiende lesweek met veel voldoening!
Op maandag bezoek ik eerst een schoolproject van de Xavier Jesuit School. In een armere buurt rond Sisophon startten Father Ashley en zijn team aan een nieuw project voor de gemeenschap. Ik ontmoet boeiende vrijwilligers die helpen bij de didactische ondersteuning van de Cambodjaanse leerkrachten en/of Engelse les geven en/of de scoutswerking en/of sportwerking ondersteunen. Momenteel gaat dit enkel over kleuterklassen en eerste graad (lager onderwijs) maar ze hebben een masterplan voor een uitbreiding in de komende 10 jaar.
|
Father Ashley en het eerste gebouw met klassen en verblijf vrijwilligers |
|
Didactisch materiaal in de klas van grade 1 (eerste leerjaar) |
|
De 2 vrijwilligers (Deirdre en Lucia) die de leerkrachten didactisch ondersteunen |
Kort na de middag arriveer ik in Chup Vary. Het is een blij weerzien met het gastgezin en rond 14u overleg ik met de onderdirecteur en een aantal leerkrachten van de secundaire school. Ik leg hen het principe van active games en active learning uit. Ze zijn mee in de gedachte en dinsdag kan ik van start gaan. Naast het toepassen van de active games stellen ze ook voor om de lessen LO te geven. Deze week ben ik hoofdzakelijk in de secundaire school aanwezig maar vrijdag geef ik ook een dag les in de lagere school.
Mijn tactiek om samen met de leerkrachten iets te bereiken: eerst observeren en meevolgen, en dan stap voor stap iets voorstellen. Bij een absolute "nee" pas ik mijn voorstel aan vb. buiten iets doen is vaak door de warmte niet ideaal. Hierdoor win ik het wederzijds vertrouwen.
1. Active games tijdens de lessen Engels
|
Ik stimuleer hen om zelf na te denken |
Zinnen vormen a.d.h.v. dobbelsteen: leerlingen gooien met de dobbelsteen en maken zinnen met het onderwerp dat overeenkomt met het aantal ogen. Eerst gooi ik, daarna gooien de leerlingen zelf. Leerlingen bloeien open als ze naar voren mogen komen en zelf mogen gooien en dan de volgende leerling mogen aanduiden.
|
Informatie op het bord |
Tellen a.d.h.v. dobbelsteen: leerlingen gooien met 1, 2 of 3 dobbelstenen en tellen in het Engels. Ze maken sommen.
|
Leerlingen werken in kleine groepen (meerdere active games worden aangeboden) |
Woorden vormen met scrabble: leerlingen vormen woorden door in een team te werken en samen te werken. Het is de bedoeling om de letters al lopend (of andere vorm van voortbewegen) te gaan halen maar omwille van de warmte vindt de leerkracht dit geen goed idee.
|
Leerlingen maken verrassende woorden |
Alfabet herhalen/aanleren aan de hand van kaarten (met alfabet, een woord per letter en tekening): leerlingen krijgen allemaal een kaart van mij en we vormen samen het alfabet door de desbetreffende leerling de kaart omhoog te laten steken, rechtop te laten staan en de letter te zeggen. Eerst schrijf ik het alfabet op bord, de tweede en derde keer niet meer en stimuleer ik hen om sneller het alfabet te zeggen. Ze mogen ook niet voorzeggen zodat iedereen (ook de zwakkere leerling) zijn verantwoordelijkheid opneemt.
|
Iedere leerling steekt zijn kaart op het juiste moment omhoog, gaat rechtstaan en zegt de letter |
Een stap verder: we overlopen de woorden op de kaarten en ik schrijf ze op bord. Ik probeer naast de figuur zoveel mogelijk uit te beelden. Na het overlopen komt er een leerling naar voren die een bepaald woord uitbeeldt, de andere leerlingen moeten raden. Per woord is er een andere leerling die aan bod komt.
|
Soms is er wat durf nodig om de woorden groot te tonen
|
|
In sommige klassen doe ik dit spel in kleine groepjes |
Actieve introductie: leerlingen zoeken leuke bewegingen bij hun naam. Ze zeggen "my name is" terwijl ze cirkels maken voor hun buik en doen dan 1 beweging per lettergreep van hun naam. De durf ontbreekt bij sommigen maar anderen komen origineel uit de hoek.
2. Active games tijdens de les wiskunde
Het lesonderwerp is vierkantswortels. Deze stof zit ver in mijn geheugen maar na het zien van de oefeningen komt dit snel terug. De leerkracht wil zeker ook iets buiten doen. We maken samen de oefeningen en bereiden samen voor.
Multiple choice met bewegingen: we geven voor alle oefeningen 3 oplossingen en voor A, B of C is er steeds een andere beweging die ze moeten uitvoeren. Dit ging binnen in het klaslokaal door maar kan je perfect buiten spelen.
Estafette met een oefenblad: leerlingen worden a.d.h.v. speelkaarten verdeeld in 10 teams van 4 leerlingen. We zoeken een plaats in de schaduw en op een bepaalde afstand ligt het blad met 10 oefeningen. De eerste keer moeten ze lopen, de tweede keer lopen en de derde keer met het ganse team hand in hand lopen (voor de laatste 2 oefeningen).
Zie videofragment
"Throw the ball": leerlingen staan in een cirkel en gooien de bal van de ene naar de andere leerling (willekeurig). Eerst tellen ze in het Engels, dan maken ze sommen, dan vermenigvuldigen,... Ze zeggen de oefeningen zelf. Op dat moment had ik slechts 2 ballen mee... het is beter om dit in kleinere groepen te spelen.
|
De leerlingen gooien de bal goed rond |
|
Na de actieve les nog even op de foto |
3. Lessen Lichamelijke opvoeding (secundair)
De eerste geobserveerde les: zweedse gymnastiek, gegeven op een autoritaire manier. Leerlingen staan in frontrijen en doen oefeningen op bevel. Ik begin na te denken over een stappenplan om het vertrouwen van de 2 LO-leerkrachten te winnen. Gelukkig heb ik soms de leerkracht Engels naast mij die vertaalt maar ik ben ervan overtuigd dat deze vertaling na een aantal weken niet meer nodig zou zijn...
|
Leerlingen tijdens les LO |
Stap 1: de leerkracht vraagt "andere" spierversterkende oefeningen. Ik geef een aantal oefeningen waarbij de leerlingen in rijen blijven staan.
|
Ik verbeter individueel en toon een juiste demo met een leerling (uitvoeren van een squat) |
Stap 2: ik doe oefeningen met verplaatsing (opwarming)
|
Opwarmingsoefeningen in golven |
Stap 3: ik doe oefeningen per 2 vb. spiegelbeeld, cirkelbewegingen met de armen,...
|
Demonstratie van spiegelbeeld met leerling |
Stap 4: ik introduceer een spelvormen: verschillende groepen doen hetzelfde spel
|
Voorbeeld van spelvorm: leerlingen lopen over en kunnen aangetikt worden door een bal (gegooid door 1 leerling in het midden). We spelen dit in 3 groepen. |
Stap 5: ik introduceer verschillende activiteiten op 3 terreinen vb. terrein 1: ropeskipping, terrein 2: oefenvormen met de Cambodjaanse indicia en terrein 3: spelvorm met de bal. Na 10 minuten schuiven de groepen door.
zie videofragment
|
Ropeskipping als 1 activiteit voor 10 minuten |
4. Active games in de lagere school
Na een opwarming met de ballon, geef ik 2 active games.
Kleurenspel: ik overloop alle kleuren met de leerlingen in het Engels. Leerlingen lopen naar een box met balletjes, nemen een balletje in een bepaalde kleur en lopen naar het papier met dezelfde kleur.
|
Het kleurenspel: iedereen actief de kleuren aan het leren! |
Een variant: leerlingen staan in een cirkel en hebben een balletje in hun handen. Als ik een bepaalde kleur roep of toon, doen die leerlingen een bepaalde oefening of lopen rond de cirkel of ....
Puzzelspel: leerlingen lopen om een puzzelstuk met 1, 2, 3,... of a, b, c, d,... en maken de puzzel in een team. Ze leren ondertussen de getallen en het alfabet.
|
Eén van de puzzels |
|
Teamwork en het kennen van de volgorde om de puzzel opnieuw te maken |
In de voormiddag vraagt de leerkracht me ook om nog een les Engels te geven. Hij moet naar een vergadering. Ik doe dit met veel plezier en gebruik mijn ervaringen vanuit het secundair en pas de spelen wat aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten