woensdag 2 december 2015

Voorbereidingen zijn al volop aan de gang

Bijna 6 december 2015.  Nee, niet om af te tellen om mijn schoen te plaatsen maar wel om te vertrekken richting Cambodja.  Na mijn mobiliteit naar Cambodja in februari 2015 trek ik omwille van mijn opdracht binnen de katholieke hogeschool VIVES (lerarenopleiding - campus Torhout en Tielt) en de subsidie van de provincie West-Vlaanderen opnieuw naar het boeiende land in Zuidoost-Azië.
Hoewel mijn programma nog kan veranderen, is het wel zeker dat ik in de eerste week in Phnom Penh ga verblijven en in de tweede week in Siem Reap/Chup Vary. 

Municipal Teacher Training Center in Phnom Penh (bezoek februari 2015)

Secundaire school in Chup Vary (bezoek februari 2015)

Mijn missie? Doelstellingen van deze mobiliteit?

(1) Active games and active learning
Na de observaties in de klassen ter plaatse, gesprekken met verantwoordelijken en leerkrachten kwam het idee om een project rond ‘active games and active learning’ uit te werken en ter plaatse op te zetten. Het is de bedoeling om samen met de leerkrachten een andere methodologie aan te bieden aan de leerlingen in de lagere en secundaire school waardoor ze op een actieve manier gaan leren en meer betrokken zijn tijdens de lessen.

Als master Lichamelijke opvoeding ben ik ervan overtuigd dat sport en spel naast een bepaald doel ook een middel kunnen zijn om naast motorische vaardigheden ook cognitieve en sociale vaardigheden aan te leren. Door gerichte spelvormen aan te bieden kan op een actieve manier leerstof aangeleerd en/of verwerkt worden.

(2) Toekomstige uitwisselingen binnen Erasmus Mundus
In Phnom Penh heb ik overlegmomenten met verantwoordelijken van de Royal University, National Institute of Education en de Municipal Teaching Training Center. Hier kijk ik of er een interinstitutioneel akkoord mogelijk is in het kader van Erasmus mundus. Dit maakt een gesubsideerde mobiliteit tussen studenten en docenten mogelijk, net zoals we dit al kennen binnen Europa. Deze uitwisselingen willen we mogelijk maken voor de VIVES-studiegebieden onderwijs, sociaal-agogisch werk en handelswetenschappen & bedrijfskunde.

(3) Sportschool en/of voetbalschool
De consul-generaal van Cambodja, Mr. Chay Nowé, die alles mee opvolgt en mogelijk maakt, is volop bezig met het oprichten van een sport- en/of voetbalschool. Hij zorgt ervoor dat ik tijdens mijn mobiliteit ook even kan gaan kijken. We hebben reeds 2 studenten bachelor Lichamelijke opvoeding die kandidaat zijn om hun bachelorproef hierover uit te werken en die, indien ze in juni 2016 de goedkeuring krijgen, ter plaatse zullen zijn in het voorjaar 2017.

(4) Humasol: mogelijkheden voor studenten van de lerarenopleiding
In de toekomst zijn er mogelijkheden om samen te werken met Humasol, een organisatie die in verschillende landen tot doel heeft om de vaardigheden van lokale partners te verbeteren door ontwikkelingsprogramma's omtrent hernieuwbare energie en water. Elk Humasol-ontwikkelingsprogramma bouwt rond een bestaande lokale kern die de technologie verspreidt binnen de gemeenschap.

Humasol heeft verschillende projecten lopen in Cambodja. Ik ga één project bezoeken en neem de indrukken mee in de overlegmomenten met Humasol (voorjaar 2016).

Studenten van de lerarenopleiding kunnen in de toekomst Humasol helpen bij het effectief overdragen van de technische kennis. Op dit moment is het zeker al een taak voor alle projectstudenten. Maar vermits er effectief ook een installatie gebouwd moet worden binnen een beperkte tijd is het voor Humasol ideaal als er studenten met een didactische achtergrond meegaan. Zodoende kan men meer tijd uittrekken om de lokale bevolking uit te leggen hoe de technologie werkt en hoe zij vanaf het begin meteen kunnen meehelpen bij het bouwen.

Humasol gelooft namelijk sterk in 'al doende leert men'. De studenten van de lerarenopleiding zouden dus enerzijds kunnen kijken hoe wij op dit moment onze technologie overdragen en anderzijds ons hierbij helpen ter plaatse. Wanneer Humasol een project doet in een school zouden deze studenten zich dus zowel op de leerkrachten als op de studenten kunnen focussen om de technologie gekend te maken. Ook studenten van de technische opleidingen binnen VIVES zouden een meerwaarde betekenen binnen de werking van Humasol.


De komende dagen staan in teken van voorbereiden (zowel voor de mobiliteit als op het thuisfront), bepaalde zaken afwerken, inpakken,...

We proberen alles zo efficiënt mogelijk in te pakken!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten